jagkanvisst.blogg.se

om mig, mitt liv, en stor längtan & vägen dit.

13 december... hemskt?

Kategori: Allmänt

Idag läste jag en annan IVF-blogg. Hon berättade om sin långa behandlingstid och avslutade med att skriva:

Ivf är stort och svårt att gå igenom och båda måste definitivt vara redo att göra det. Redo för allt var det innebär i form av påfrestningar både på kroppen, själen och förhållandet. För det är hemskt. Jag kan tyvärr inte säga något annat.

Det gjorde mig lite ledsen. Alltså, jag är ju fullt medveten om att det kommer vara tufft, men ja. De va väl just dom orden, "hemskt" som jag fastnade vid. Men det är kanske just det de är? Men vad sjutton har man för andra alternativ? Inget. Det är ju liksom det enda man hoppas på. Det finns ingen tvekan..
 
Jag har börjat överläsa/googla/söka på allt som har med IVF och göra. Nog ett vanligt fenomen, haha. Men de är inte helt bra för mig för ja slukar ALLT med hull & hår. Och hittar nya saker att oroa mig och fundera över. Jag får nog chilla lite med den plöjningen framöver om jag inte ska va helt psykiskt utmattad innan behandlingen ens börjat.
 
 
Ni som gjort/startat IVF, hur länge fick ni stå i kö innan ni fick komma på första mötet inför IVF:en?

Kommentarer

  • Cohen säger:

    Som du kanske läst på min sida blev vi remitterade i juni, placerade i kö i september och fick en tid på kliniken i januari. Från "startmötet" däremot gick det snabbt, vi blev erbjudna att sätta igång redan kommande mens 1 månad senare.

    2012-12-13 | 20:39:39
    Bloggadress: http://www.ettlivblirtill.wordpress.com
  • Johanna säger:

    Hej! Har läkaren på Sophia satt upp er på väntelistan för IVF? Då kan ni nämligen ringa vårdgarantikansliet och höra om ni kommer få behandling inom tre månader (har någon fått det?) och om inte har ni rätt att söka var ni vill i landet och Stockholm s läns landsting betalar. Vi gjorde det och valde Falun, det var inga vänte tider och vi kunde påbörja behandlingen typ direkt. Men det var inga köer i Uppsala (carl von Linne) heller. Så om ni är uppsatta i kön, ring vårdgarantikansliet!

    Svar: Hej Johanna! Tack för infon! :) Ja är lite förvirrad nämligen, för att efter vi fick hem brevet om att vi var satta i kö from ett datum, så fick vi ett till brev där det just stod om kortade väntetider och vi fick fylla i ett formulär om huruvida vi kunde komma med kort varsel t.ex till just Uppsala/Södertälje osv. Så jag fyllde i den och skickade in, och antog att jag då inte behövde ringa vårdgarantikansliet? Men jag kanske har fel.. Hmm. :)
    Linnie

    2012-12-13 | 21:22:07
    Bloggadress: http://snartbebis.wordpress.com

Kommentera inlägget här: