jagkanvisst.blogg.se

om mig, mitt liv, en stor längtan & vägen dit.

20 dec.. kallade på första IVF-mötet!

Kategori: Allmänt

Igår kom det efterlängtade brevet! Jag måste säga att jag blev glatt överraskad. Väntetiden uppgavs till 6-8 månader just nu, men vi har blivit kallade till början av februari till fertilitetscentrum för ett första IVF-möte (då har vi stått 4 månader i kö). Det är ju ganska snart, gläääädjen! Jag har ingen aning om vad detta möte innebär, men jag antar att det är starten iaf. Jag kunde inte somna inatt för jag låg och spekulerade och fantiserade. Jag måste verkligen hejda mig själv lite, för det är ju inte säkert att IVF funkar för ALLA. Men, man måste ju hoppas.

Det enda jag är nervös för nu är den där jävla adressgrejen. Vi skulle fylla i hälsodeklarationer och skicka in innan besöket, och där frågar dom hur länge vi har varit mantalsskriva på samma adress. Men i KS regler står det ju bara att man ska ha en stabil relation i 2 år & vara folkboförda i Stockholms län, där står det ingenting om att man ska vara skriva på samma adress ju! Jäkligt förvirrande och luddigt. 
 
Och framförallt sjukt taskigt om man t.ex som vi har hållt på i ett år, då kan dom ju inte vänta med att meddela detta  tills man kommer dit på IVF-besöket? Det skulle ju ha meddelats tydligt i början då tycker man. Att vi måste ha stått skrivna på samma adress i X antal år.  Nä, det kan inte vara så. Fatta besvikelsen. Någon som vet? Vi har ju bott ihop sen januari 2011, men bara stått skrivna på samma adress sen vi flyttade till större lägenhet i juni 2012. Jag har även mailat KS och frågat, får se om svaret.
 
Hursom är jag väldigt glad att vi har ett datum. Om man leker med tanken och går alldeles för långt fram i tiden som jag vet att man absolut inte får mengörändåsåklart så skulle man ju kunna va gravid om ett halvår om det vill sig väl. Det är en kittlande känsla. Men, jag vet att vägen dit är svår och lång, så inte ta ut nåt i förskott. Men jag tänker ändå hoppas. I smyg. 
 

Kommentarer

  • S säger:

    hej! har just hittat till din blogg :). Vi gör oxå ivf och innan vi började så frågade dom oss om vi hade bott i hop på samma adress i 2år. Så bra att du kollar upp det så du inte blir besviken.. Om man får fråga varför gör ni ivf. Själv så har jag endometrios och vårt första försök gick inte. Så vi kör på igen i jan.

    Svar: Hej!
    Åhå, bor du i Stockholm också? :) Var gör du den någonstans? Ja, det verkar vara väldigt olika bud. Men då tycker man att dom ska informera om att man ska ha bott på samma adress i 2 år tidigare i behandlingen och inte när man kommer dit på själva IVF-besöket ju.. Vi har ju bott ihop i 2 år men inte på samma adress, men har bra anledning till varför, så vi får väl hoppas att dom godkänner det.

    Jag gör IVF för att jag bara har 1 fungerande äggledare (den ena skadades i en operation för många år sen) och väldigt oregelbunden mens. Va kul med nån som är lite i samma steg. Har du någon blogg? Håller tummarna för er i januari då. :)
    Linnie

    2012-12-20 | 21:57:26
  • Cohen säger:

    På vårt första möte på Fertilitetscentrum blev vi tillfrågade om vi ville påbörja behandling redan på nästkommande mens (som var planerad ca 3 veckor senare) Ni borde bli erbjudna samma sak, så du kan absolut vara gravid inom ett halvår *håller tummarna

    2012-12-28 | 16:59:49
    Bloggadress: http://www.ettlivblirtill.wordpress.com
  • E säger:

    Grattis! Vi väntar fortfarande på vårat brev, rena rama pinan! Läste nått i en kommentar i ditt tidigare inlägg om vårdkansliet? Jag hängde inte alls med i va som menades. Vi bor i och för sig i en liten kommun med "endast" 3 månaders vänte tid innan första besöket på IVF så de kanske inte rör oss, men kan du förklara med för en annan dum blondin ;) ?

    Svar: Ja, har ni bara 3 månaders väntetid gäller nog inte den garantin! De är som så att i Stockholm t.ex där väntetiden kan va uppåt 1 år, kan man ringa det där kansliet så kan dom ordna så att man får komma inom 3 månader, MEN - då kan man få en klinik var som i Sverige. Är du med? :)
    Linn

    2013-01-15 | 18:06:02
    Bloggadress: http://endrom.blogg.se
  • Mary säger:

    Vi fick vänta i 5½ månad från remiss till Karolinska till första IVF-besöket. Men vi fick plats i Uppsala, där det tydligen inte är kö. Det är helt ok för oss faktiskt, jag har hört mycket gott om dom.

    Vi hade varit skrivna på samma adress i nästan tre år, men det var ju inget krav vi visste om så det hade lika gärna kunnat vara ett år.

    2013-03-14 | 16:01:05
    Bloggadress: http://saintmaryslog.wordpress.com

Kommentera inlägget här: