jagkanvisst.blogg.se

om mig, mitt liv, en stor längtan & vägen dit.

6 februari 2013, IVF-mötet avklarat!

Kategori: Allmänt

Så! Nu är första IVF-mötet avklarat. Herregud vad jag oroat mig inför detta. Jag vet inte varför men jag har hela tiden trott att något ska gå fel, att vi inte blir godkända, att detta var något slags möte där dom skulle prata om OM vi fick göra IVF. Har vaknat på morgnarna och undrat vad dom kan kugga oss på liksom. Haha! Hemskt. Men det var ju inte alls så.

Vi fick träffa en trevlig läkare som mycket utförligt och bra informerade oss om vad som komma skall. Det är verkligen starten nu, härligt! Vi är godkända och vi ska verkligen köra nu. HJÄLP! :) Först pratade hon lite allmänt om oss och vad som ställer till det. För mig är det ju (minns inte om jag skrivit om det förut) ena äggledaren som är paj pga en operation 2004 där jag tog bort en cysta. Den cystan hann tyvärr trassla in sig på ställen den inte skulle göra så det verkade som den ena äggledaren blev lite trasig och därför nu har stopp. Sen har jag ju även glesa menstuationer som ställer till det, så ingen ägglossning är egentligen bevisad, men dom tror att jag har det. Hade iaf många fina äggblåsor (tror jag det var?) och det sa hon var jättebra, för det är tydligen det viktigaste för att kunna skapa (haha, jag slänger mig med lite egna sjuktermer för jag minns inte exakt vad hon kallade det) äggen. Sen sa hon att hans spermier är av bra kvalite och uppfyllde alla tester till max, så han är mallig nu. Dessa två i kombination (bra äggblåsor & hans spermier) sa hon gav oss goda chanser.. dock vet jag inte några % men det kan dom väl aldrig säga?

Sen avslutade vi med att göra ett ultraljud där allt såg bra ut förutom att jag har flera cystor som alltid envist ligger däromkring, men inget som skulle störa detta trodde hon.

Som vanligt när man är hos läkaren glömmer man allt viktigt man skulle fråga, jag är så hundra procent uppslukad av att lyssna så ja glömmer å prata ;) Iaf så glömde ja fråga om korta vs långa metoden. Men hon sa att vi kommer sätta igång med sprutor i magen vid nästa mens (om troligtvis en månad, går ju inte å säga med min mongocykel) och hon sa inget om någon nässpray så jag tar förgivet att det är korta som gäller för oss då.

Nytt möte inbokat den 21 februari för att gå igenom alla mediciner. Vet inte varför vi inte gjorde det oxå idag som det stod i kallelsen, men men. Det är mindre viktigt. Nu är vi igång, gud så skönt det känns! Bara en lång väntan på merren nu då! :)

Kommentarer

  • E säger:

    Va roligt!! Grattis :) Kör hårt! *pepp pepp*

    2013-02-06 | 19:47:17
    Bloggadress: http://endrom.blogg.se
  • Mary säger:

    Hej Linn,
    tack för din kommentar.
    Du ligger ju bara nån månad efter mig i processen. Jag körde det "långa protokollet" även om jag inte fick reda på det av läkaren utan läste mig till det på bloggar. Jag känner att det har gått undan ändå. Inte ens en månad från första nässprayen till embryoinsättning!

    Svar: Ja, det känns bra att det går fort! Det lär väl gå ganska snabbt som du säger vilken metod man är gör. Roligt och hitta folk som ligger nära en själv i behandling. :)
    Linn

    2013-02-08 | 09:19:52
    Bloggadress: http://saintmaryslog.wordpress.com

Kommentera inlägget här: