jagkanvisst.blogg.se

om mig, mitt liv, en stor längtan & vägen dit.

17 maj - tankar, oro & spänning.

Kategori: Allmänt

Hej vänner!
 
2 dagar har nu gått sen jag plussade på stickan. Har inte vågat tagit något mer test utan samlat lite energi och kraft och faktiskt njutit av resultatet. Haft en helg på min bästa väns land ute på Adelsö och bara andats, varvat ner, lekt med kids och ätit gott. Det var så härligt att få ta med det positiva beskedet dit i lördags, man går och småler hela tiden. Men sen stoppar man sig själv. Är glad men oron är där hela tiden. Jag testade ju ändå 4 dagar för tidigt, vill bara att det ska bli onsdag nu - dvs den officiella testdagen, så jag kan få ta ett test till och sen ringa kliniken. Först då kommer jag nog tro på beskedet helt.
 
Idag har flytningarna återvänt, inget blod men gul/brun/beiga. Samt molande värk som kommer och går. Ni som är/varit gravida - kommer det vara så lite då och då, är det något att oroa sig för? Så länge de inte kommer blod borde man väl kunna va hyfsat lugn? Eller ja. Lugn. Vem lurar jag? ;) Jag är allt annat än lugn. 
 
Idag ska jag inhandla "riktiga" clear blue-test, så man verkligen får se att det står GRAVID och inte luppgranska något streck och dess betydelse. Klarar jag det ska jag försöka vänta med att ta det till onsdag morgon, men som det känns nu vill jag ta ett imorgonbitti för och lugna mig lite. Det kan väl inte spela SÅ stor roll med EN dags skillnad liksom..
 
I övrigt har jag försökt räkna ut gravidveckor, känner inte för att börja skriva ut det än - då vi inte ens passerat testdagen, men ändå nyfiken. Stämmer det att man räknar från sista mensens första dag? Den hade jag 14 maj, någon som kan hjälpa mig att berätta hur man räknar kring detta?
 
 

Kommentarer

  • Mary säger:

    Förstår att du är orolig och nervig trots plusset, så är det. En positiv sak med att fortsätta testa med stickor är att man ser att teststrecket blir starkare och starkare för varje dag. Det lugnade mig, det betyder att hcg-hormonet ökar och det är ett bra tecken. Clearblue-testet säger visserligen "Gravid", men inte hur mycket eller lite :-)

    Molande värk hade jag hela veckan innan mens och fram till officiell testdag. Inte vara orolig för det. Även flytningarna, tänk på att när man är gravid är slemhinnorna extra känsliga, ett blodkärl kan brista bara av att du går på toa.

    Man brukar räkna gravidveckor som att första veckan startar när du fick din sista mens, men då går man efter regelbundna 28-dagarscykler med en ägglossning på dag 14 och det brukar sällan stämma när man gör ivf. jag tycker du ska gå på dagen för ET och räkna två veckor bakåt. det finns ju en förlossningsuträknare på ex babyvarlden.se där man kan ange datum för befruktning som utgångspunkt.

    Försökte svara på alla dina frågor nu. Hör av dig om det är nåt mer du undrar över.
    KRAM!

    Svar: Tack fina du för så utförligt svar. Fortsatte flytningar och mensvärk även efter Testdag för dig?
    Åhå, å befruktningsdagen är äggPLOCKET eller hur? Då borde jag vara i 5:e veckan på onsdag isåfall. Spännande.

    Ja, så sant som du skriver.. Kanske ska ta ett av mina streck-test igen ändå rå. :)
    L

    2013-06-17 | 15:13:16
    Bloggadress: http://saintmaryslog.wordpress.com
  • Mary säger:

    Ja, såklart, befruktningsdagen är äggplocket, skrev fel. Flytningar har jag fortfarande, i vecka 16 :-) och du är sannolikt i vecka 5 nu, det var jag också när jag testade på RD 15. Mensvärk kom och gick, det är livmodervärk :-)

    2013-06-17 | 15:30:11
    Bloggadress: http://saintmaryslog.wordpress.com

Kommentera inlägget här: