jagkanvisst.blogg.se

om mig, mitt liv, en stor längtan & vägen dit.

15 mars - positivare besked!

Kategori: Allmänt

Nu hade dom äntligen börjat växa! Så lättad! Va där nyss och träffade en mycket bättre läkare. Hon förklarade under tiden och var så utförlig och bra. Jag hade 5 äggblåsor som va hyfsat stora, dem var mellan 9 och 14 mm. De ska helst va mellan 15-20 för att man ska vilja plocka dem. Men hon sa att det kan dyka upp fler under helgen och att dem hinner växa till sig lite till då. Så hon tyckte inte vi skulle avbryta utan satsa på dessa. Det är ju inte jättemycket med 5 äggblåsor eftersom alla inte behöver innehålla ägg, men de är tydligen tillräckligt för att man ska vilja försöka. Jag blev bara så lättad över att det faktiskt växt något. Hade vi haft högre dos från början så hade de säkert funnits ännu fler vilket känns skönt om man behöver göra fler försök. Jag trodde verkligen att de va helt dött där nere men så är inte fallet! AMEN! Så nu blir det mer sprutor över helgen och tillbaka på måndag för koll, ser allt bra ut då blir de ägglossningsspruta på kvällen och äggplock på onsdagen, läskigt värre!  Men jag är så glad. Ja är bara glad att nåt växer. Det räcker för mig! Eller okej, en bebis vore trevligt också. ;) Jag ringde mamma på vägen till jobbet och tårarna bara sprutade, de är så mycket känslor som man håller inne hela tiden... de bara kom!
 
Ja oroade mig ju för mitt AMH värde. Många bloggar jag läser har dåligt sånt, det är värdet för äggreserv om jag förstått det rätt. Alltså om man ens har äggreserv å skapa ägg utav. Jag trodde att de värdet va kopplat till äggblåsorna och dess tillväxt (verkar ju logiskt liksom) och att jag hade dåligt AMH värde. Hon berättade att jag hade utmärkt AMH-värde (varför har inte MIN doktorn informerat mig om sånt?) och att det va just därför ja fått starta på så låg dos. För eftersom ja hade så många små äggblåsor och bra sånt värde trodde dom att jag skulle få för många ägg. Så det var ju sjukt skönt å höra!
 
Jag förstår ju att prognosen att få ut många ägg inte blir stor, men jag är mest lättad över att det växer just nu. Härligt med lite positiva besked på en fredag! <3

Kommentarer

  • Mary säger:

    Åh vad härligt att höra, grattis, underbart start på helgen! Hade också ett lyckat VUL idag, ska skriva om det senare.

    Vår läkare vid fertilitetsutredningen pratade inte om mitt AMH-värde heller, men jag har förstått det så att det inte är något man tar upp om det är bra, dvs man pratar bara om de dåliga värdena.
    Det SKULLE ju faktiskt vara psykologiskt bra om läkarna pratade om de bra grejerna också, för man känner sig rätt värdelös per automatik när bebisen vägrar komma.

    Svar: Tack, åh va roligt att det gick bra för dig meeeeed! :) Vi är värda lite bra besked inför helgen tycker jag. Verkligen, hela jag blev helt lättad när hon pratade så gott om mitt värde, dom borde lyfta sånt också har du verkligen rätt i...
    L

    2013-03-15 | 12:20:54
    Bloggadress: http://saintmaryslog.wordpress.com
  • Fertilitetsresa säger:

    Grattis! Hoppas att de växer till sig under helgen och att du sedan får fin fina ägg! :)

    2013-03-16 | 12:04:53
    Bloggadress: http://fertilitetsresa.blogg.se

Kommentera inlägget här: