jagkanvisst.blogg.se

om mig, mitt liv, en stor längtan & vägen dit.

8 mars - tänk om.

Kategori: Allmänt

Jag satt och sökte runt igår på allt kring äggblåsor. Blir verkligen förvirrad! Måste allt va en vetenskap liksom? Lite av frågorna som snurrar:

Har man alltid äggblåsor, eller dyker dem upp kring mens/ÄL? Jag tänkte eftersom doktorn sa till mig att mina är små så tänkte jag att dem inte växt något av hormonerna, men kan det vara så att jag inte hade äggblåsor alls innan hormonerna och att dem faktiskt kommit av dem? I don't get it. Någon som vet?

Kan man ha massor av äggblåsor fast 0 ägg? Vilken besvikelse vid äggplocket isf, om man nu sett på ultraljud att man har massor och stora äggblåsor.

Tänk om man inte kan skapa ägg. Tänk om det faktiskt inte går. Hur vanligt är det egentligen?

Gaaah! Måste sluta med mina tänk om. Men det bara blir så. Hoppas ni alla får en riktigt härligt fredag! Jag fick vårkänslor här i Stockholm imorse :)

Kommentarer

  • Cohen säger:

    Den ända frågan jag vet svaret på är att äggblåsan kan vara tom, alltså kan man ha massa stora och fina blåsor men vid ett äggplock kan det resultera i 0 ägg. Vet inte hur vanligt det är dock. Jag hade (om jag minns rätt) 11 blåsor men "bara" 5 innehöll ägg.

    Kram

    Svar: Hm, som jag misstänkte alltså. Va dina blåsor stora eller "tar" man dem ändå? Tack för svaret :)
    L

    2013-03-08 | 18:38:26
    Bloggadress: http://www.ettlivblirtill.wordpress.com
  • Mary säger:

    Man mäter äggblåsorna och plockar inte ägg förrän blåsorna är runt 18-22 mm i diameter. De måste få mogna, annars är risken stor att blåsorna är tomma eller att äggen inte är redo för befruktning. Man har alltid små små äggblåsor som ligger i/runt äggstocken, och varje cykel mognar ett av dom, men nu ska ju många mogna :-)

    2013-03-12 | 12:45:22
    Bloggadress: http://saintmaryslog.wordpress.com

Kommentera inlägget här: