jagkanvisst.blogg.se

om mig, mitt liv, en stor längtan & vägen dit.

1 nov - barnmorskebesök!

Kategori: Allmänt

Var hos barnmorskan nu på morgonen. Var lite nervös när jag vaknade för ni kommer säkert ihåg min vågskräck och vad jag lovade mig själv innan detta besök, att ställa mig på vågen. Det gjorde jag. 7 kg plus. Vet inte vad jag ska säga om det. BM verkade inte tycka det var någon katastrof utan sa att det var ganska normalt. Jag tycker ju mest att det är jobbigt för att jag redan innan vägde för mycket, sen gick jag upp 5 kg under IVF-perioden och sen 7 kg nu under graviditeten. Det blir en del liksom. Samtidigt så tyckte BM jag skulle vara lite snäll mot mig själv, det har ändå varit tuffa tider och jag har gått igenom mycket. Men känns ändå skönt att jag har koll nu, då kan jag göra mitt bästa nu sista tiden och äta så nyttigt jag bara kan. Och sen får man göra ett jätteryck när bebis kommit - och komma iform igen. 
 
I övrigt var det mesta bra, järn 121, socker 4.7, ingen äggvita i urinen, och jag bad även om ett urinprov för jag är så hispig för det här med urinvägsinfektion. Däremot är mitt blodtryck lite för högt. Inte jätte, men tillräckligt för att barnmorskan skulle bli orolig. Jag har legat så lite varje gång nu, på gränsfall. Trots att jag kommer direkt från sängen med bil. Idag låg det på 140/70 (det ska helst inte var högre än 140/90 sa hon). Det är tydligen det undre värdet som är viktigast att det inte överstiger 90, och det gjorde det ju inte så det var ju något bra iaf. Vi beslutade oss för att jag ska gå på tätare kontroller nu närmsta tiden och om blodtrycket är högt även nästa gång skickas jag till en läkare för provtagning. Vet inte vad dom gör sen faktiskt? Men hursom är det bra att hålla koll på detta eftersom havandeskapsförgiftning ofta börjar med högt blodtryck. Då ska man dock ha huvudvärk varje dag och ont i övre delen av magen också, och det har jag ju inte. Men men, skönt att kontrollera ändå. 
 
Det viktigaste - bebis verkar må bra! SF-mått sist var 22 och nu idag 25, så den växer. Hjärtat 140, så mycket bra det med. <3

Kommentarer


Kommentera inlägget här: