jagkanvisst.blogg.se

om mig, mitt liv, en stor längtan & vägen dit.

Fredag 11 oktober.

Kategori: Allmänt

Fredag igeeeeeeeeeeeeeen!
 
Hörrni, är det någon här som är lite mer insatt i allt detta med försäkringskassan? Jag blir så nervös av att missa något viktigt. Såsom jag planerar nu är att jobba till 31 januari och sen gå på ledighet med hjälp av lite semester och föräldradagar fram till BF den 18 feb. Men när måste jag ha skickat in/ansökt om föräldrapenning till försäkringskassan för att det ska tajma med sista lönen? Är ni med på hur jag tänker;  Kommer man hamna back en månad? Jag får ju sista lönen den 25 januari då. Och då vill man ju ha föräldrapenning den 25 februari typ, så de inte blir ett hack. Men jag fattar inte om det går och ordna så? Hur långt tid tar de innan man får första föräldrapenningen och när man måste ansöka? Någon som vet?
 
Ja herregud, djunglarnas djungel. Men det ska nog gå bra även för mig. 
 
I helgen åker jag och kärleken iväg på en liten herrgårdsweekend, bokade ett erbjudande på en herrgård i Uppland med 3rätters-middag, övernattning, afternoon tea och frukost. Ska bli så härligt! Bara få komma bort lite vi 2. Jag försöker verkligen ta vara på tiden med bara oss nu. Det kommer ju aldrig mer vara så sen. :)
 
Hoppas ni får en grym helg!
 

Kommentarer

  • Mary säger:

    Du kan ju ansöka redan nu, för den tidsperiod du vill ta ut föräldraledighet. Förutsatt att du har anmält dig alltså. Det står på försäkringskassans facebooksida (som har ganska bra info) att ansökningar har ca 30 dagars handläggningstid.

    Som jag förstår det har Försäkringskassan brytdatum den 20 i varje månad. Så ansöker du nu om föräldraledighet för februari så kommer du att få föräldrapeng den 25-27 februari för de dagar du ansökt perioden 21 januari-20 februari.

    Låter mysigt med herrgårdsweekend och bra att passa på om man känner att tiden börjar rinna ut för äventyr på tu man hand. Jag och sambon längtar så efter Bubblan nu att vi inte riktigt längre behöver vara bara vi två, vi är så redo för nästa fas, när vi är tre :-)

    Kram, och trevlig helg!

    Svar: tack för bra info, ska genast spana på deras facebooksida - helt missat att dom har en sån. men ja tänker, man vet ju inte exakt nä'r bebis kommer, så om ja söker FP för exvis 31 januari - 20 februari och så kommer inte bebis förens 20 februari (dvs ja kanske jobbar lite längre än planerat).. då blir de ju knas. men sånt kanske går å ändra på på mina sidor även om man ansökt om ett visst antal datum..? :)
    L

    2013-10-11 | 12:23:43
    Bloggadress: http://saintmaryslog.wordpress.com
  • Mary säger:

    Ja, du kan ändra senast den 15 i samma månad tror jag.

    2013-10-11 | 16:19:47
    Bloggadress: http://saintmaryslog.wordpress.com
  • Monica säger:

    Ring Försäkringskassan och fråga.

    Svar: Jag kommer behöva ringa dem ändå framöver men eftersom dom har en kötid i telefon på hundra år så började jag fråga här. Tack för dig fantastiska tips!
    L

    2013-10-13 | 16:53:18

Kommentera inlägget här: