jagkanvisst.blogg.se

om mig, mitt liv, en stor längtan & vägen dit.

Sova på vänster sida?

Kategori: Allmänt

Snart helg igen! Satan vad veckorna rusar fram. Inte mig emot. :)

Igår på lunchen bestämde jag mig för att prova lite gym. Gick ner och körde 20 minuter på crosstrainern och 10 minuter på cykeln. Inte mycket men bra mycket bättre än inget tänker jag. Crosstrainern kändes bättre än cyklingen, då magen slog i lite där. Jag körde dock väldigt mesigt och långsamt - men ändå så jag lyckades bli lite varm och svettig. Efteråt var det såklart skönt som vanligt, men man kommer ju inte undan hur tungt allt känns. Jag saknar och kunna studsa lite upp för en trappa, och inte bli anfådd bara av och gå ;) Jaja, man gör sitt bästa iaf.

Hamnade i en diskussion med min gravida kompis förresten. Hon frågade mig om jag också alltid sover på vänster sida. Och jag svarade förvirrat att nej, jag snurrar nog en del. Då berättade hon att hennes barnmorska informerat om någon nyligen gjord studie (av han som forskade fram att spädbarnsdöd minskar om bebisen får sova på rygg) och att det nya nu är att man endast ska sova på vänster sida, för detta ska också minska risken för spädbarnsdöd. Spontant känns det lite galet, ska jag nu inte få sova på höger sida alls? Jag har tillräckligt svårt att sova som det är och sover oftast på just höger. Konstigt kan jag också tycka att inte min barnmorska informerat om detta? Jag hade helt missat detta iaf. Jag har googlat och hittat information om detta men - om det vore tydliga linjer för alla gravida borde det väl informeras om tidigt. Jag blir bara stressad av sådan här information och tänker att samtidigt som man kanske bör lyssna på det så får det ju inte gå till överdrift med allt. Har ni andra gravida hört om detta? Följer ni råden?

Mer om studien:

Studien omfattade 155 kvinnor där fostret hade dött efter vecka 28 och en kontrollgrupp med 310 kvinnor med normala graviditeter. 

Hos kvinnor som somnade på vänster sida sista natten innan fostret avled var grundrisken 1,96 per 1 000 barn, knappt 0,2 procent. Hos de kvinnor som inte lade sig på vänster sida var risken 3,93 per 1 000 barn, alltså knapp 0,4 procent. 

Studien visade också att kvinnor som gick på toaletten flera gånger per natt löpte mindre risk att fostret skulle avlida.

Källa: Bland annat HÄR och HÄR

 

Kommentarer

  • Langtarefterbarn säger:

    Ouch! Jag somnar alltid på höger sida och sen sover jag som ett yrväder hela natten.
    Kanske ska byta sida i sängen med min sambo.

    2013-10-19 | 08:43:33
    Bloggadress: http://langtarefterbarn.wordpress.com
  • Mary säger:

    Men man menar väl på vänster sida av kroppen??? Inte kan det spela nån roll på vilken sida av sängen man sover :-)

    Jag sover på rygg och annars på vänster sida (av kroppen) för att bebisen ligger och trycker så mycket upp mot höger revben annars. När jag lägger mig på vänster sida så slipper jag det trycket. Men någon annan anledning finns faktiskt inte. Ibland vaknar jag på höger sida och har inte reflekterat över att det skulle vara farligt.

    Svar: nej haha, ja menade också på vänster sida av kroppen :)
    L

    2013-10-24 | 10:25:42
    Bloggadress: http://saintmaryslog.wordpress.com

Kommentera inlägget här: