jagkanvisst.blogg.se

om mig, mitt liv, en stor längtan & vägen dit.

V 22 (21+0) - barnmorskan..

Kategori: Allmänt

Idag var först besöket hos barnmorskan som inte innebar ultraljud. Nu ska vi ses såhär 1 gång per månad. Hon tog prover som skönt nog visade jättebra värden, socker 4.3 och järn 121. Sen kollade hon äggvita (?) när jag kissade och det var också som det skulle, dvs inga spår av det. Sen fick jag lägga mig på en brits och hon mätte magen, 22 cm, vilket hon sa var normalt på kurvan. Och sen äntligen tog hon fram den lilla manicken och jag fick höra på små snabba härliga hjärtslag! Så skönt och få höra! Eftersom jag inte känner liten så mycket än (hänt några gånger hittills) så inbillar jag mig ibland att nåt är fel (är säkert heeeelt ensam om det ;)) Men hjärtslagen låg på 144, vilket var mycket bra också. Man ska tydligen ligga på mellan 125-160. Skönt! Jag gick därifrån MYCKET glad!

Det enda jag grämer mig lite över är att hon inte tvingar upp mig på en våg, haha! Jag har inte vägt mig sen jag blev gravid - och jag har fått någon konstig spärr för och ställa mig på vågen. Så det hade varit bra om hon hade tvingat mig ;) Konstig önskan kanske.. haha! Men skönt att alla värden visade bra iaf, det visar ju att jag gör någonting rätt. :)

I övrigt hade jag en hel lista med frågor, ska försöka återberätta dem ifall någon undrar något liknande.

Jag frågade var skillnaden var mellan alla utbildningar folk går, dvs föräldrautbildning, mammagrupper, utbildning på sjukhus etc etc. Hon förklarade att utbildningen på sjukhusen bokar man själv med sjukhuset, ofta har dom drop in tider också,  föräldrautbildning blir vi kallade till typ i januari först av barnmorskan där vi går. Och mammagrupper är något som kommer senare, som barnavårdscentralerna anordnar.

Sen frågade jag återigen om vaccineringen, och den rekommenderade hon som sagt.

Vi fick även välja sjukhus, blev BB Södra för min del. Hört gott om det och sen skadar det ju inte att det nästan är gångavstånd hemifrån. Sen har dom föräldrahotell eller var det heter också, där man kan få ligga kvar längre om man vill/behöver.
 
Sen pratade vi lite om min stenhårda mage som dyker upp. Typ igår, stenhård hela dagen och natten. Och jag kan inte skilja på om det är tarmar/gaser som ställer till det eller om det faktiskt är sammandragningar från stress eller liknande. Hon sa att det kan vara svårt att avgöra men att om jag fick ont i samband med sammandragningar var då jag skulle oroa mig. I övrigt gäller vila när detta uppkommer. 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: