jagkanvisst.blogg.se

om mig, mitt liv, en stor längtan & vägen dit.

Vecka 35 (34+0)

Kategori: Allmänt

Vecka 35: Ditt barn är omkring 33 cm långt från huvud till stjärt och väger ca 2,6 kg. Barnets centrala nervsystem håller på att mogna, matsmältningsapparaten är nästan färdigbildad och lungorna är vanligtvis helt färdiga. Risken för andningsproblem om barnet föds nu, är mycket mindre jämfört med för några veckor sedan. Nittio procent av alla barn som föds i denna vecka överlever utan några allvarliga men. Nu börjar barnets armar och ben bli knubbiga och fina. Barnet har väldigt lite rörelseutrymme så det fyller ut nästan hela livmodern och tvillingar är ännu mer trångbodda.
 
 
90% överlever 90% överlever. En bra siffra. Men det får gärna gå längre innan du pluppar ut liten! Typ vecka 37-38 vore perfekt. Då säger vi så! Perfekt! :)
 
Tillbaka på jobb, hittills bara jobbat 4 dagar men det går helt okej. Jobbar som sagt 9-3 nu och mer än så tror jag inte jag hade orkat, känns alldeles lagom. Igår fick jag väldigt konstiga värkar på väg hem från jobbet. Innan har som suttit högre upp i magen, mer som håll/kraftiga sammandragningar. Men dom jag kände igår var annorlunda, lång ner i magen och mer som molande värk. Ingen aning om vad det kan vara, först trodde jag förvärkar för dom kan ju tydligen hålla på i flera veckor innan, men de gick över när jag klev innanför dörren hemma så det känns mer som det kan ha varit värk som har å göra med att bebis borrar sig nedåt nu? Kanske. Hm. Mycket saker som händer nu iaf, känns att bebis blivit stor.
 
Jag är tacksam för varje dag iaf, vi hade en i vår BF-grupp som förlorade sin tjej nu i slutet av graviditeten. Helt plötsligt pga att livmodern lossnade. Det gick inte och göra någonting och bebis dog direkt. Jag kan inte ens förstå den smärtan. Tänker så på dem som får genomgå detta, hur orättvist ska det få vara? Tacksam varje varje varje dag. <3

Kommentarer


Kommentera inlägget här: